OM BÅTEN VEVKULLA


Historik

Stockholm bestod från begynnelsen, liksom i våra dagar, av en mängd öar och holmar. Redan på 1500-talet blev passagerartrafik på vatten i Stockholm vanlig med båtar som roddes av rodderskor – roddarmadammer, med en skråliknande organisation.
Deras dåliga humör, som gick ut över passagerarna, har blivit legendariskt. Lynnet beskrivs av en krönikör från tiden som ”i ett ständigt kokande tillstånd”.

År 1820 får roddarmadammerna konkurrens av roddkullor, som i smidigare och snabbare roddbåtar och med sina hembygdsdräkter, erbjuder en bättre transportservice.

Omkring 1830 dyker ännu en ny slags farkost upp på Stockholms vatten – vevslupen. Vevslupen bemannades av kullor som var glada, trevliga, serviceinriktade och i kläder från Siljansbygden. De tidigare allenarådande roddarmadammerna med sina klumpigare roddbåtar och sitt dåliga humör, fick så stor konkurrens att de mer eller mindre försvann från marknaden.

Kullorna var dåtidens motor i båten genom att fyra kullor vevade och därmed drev skovelhjulen. En kulla, eller ibland en av passagerarna, skötte styråran. Strindberg skrev om de märkliga farkosterna och kallade dem ”kullvefbåtar”. Kronprins Oscar blev så förtjust över vevslupen att han skrev en ”Wefslupswisa” om fyra verser. Som kuriosum kan nämnas att denna visa står även att finna i STATENS MUSIKBIBLIOTEK- The Music Library of Sweden - på tyska! Då heter visan Dalkarlierin-Lied (An der Kurbel). Das Mädchen im Radboot. Gedicht von Oscar II,... [För röst och piano].
Vitsiga stockholmare kallade företeelsen för ”dalånga”. Vevslupar fanns även i Söderhamn, Karlskrona och Göteborg. Enligt en Göteborgstidning var det ”äkta från Dalarna importerade dalkullor” som vevade sluparna på Göta älv.

Kullvevbåten Vevkulla
Vid ett besök i arkiven på Stockholms Stadsmuseum år 2006 återupptäcks ”kullvevbåten Gamla Stan” av Hoff Sven Hedlund, Leksand, liksom uppgifterna om initiativtagaren och byggaren Göran Forsell samt finansiären, sonen Marcus. Ett gemensamt intresse för Siljansbygden, kulturen och kullornas arbetsvandringar och herrarbeten, ledde till intensiva och aktiva förhandlingar, som den 24 maj slutade med att båten donerades till Leksands kommun.

Båten är byggd på Skeppsholmens båtbyggarskola i Stockholm. Den 9 juni år 2000 gick provturen.

Den 10 juli 2007 kom Vevkulla på lastbil till Leksand. Det blev en stor folkfest tillsammans med evenemanget Åkdon & Termos. Vädret var på topp liksom bil- och publiktillströmningen.

Fakta om kullvevbåten
Byggtid: 4 000 timmar
Besättning: 4 vevkullor, 1 styrkulla
Längd: 7,05 meter
Bredd: 3,10 meter
Vikt: cirka 1 000 kg
Passagerare: 12 personer
Träslag: furu på ek